torsdag, september 20, 2007

Ljudböcker

Jag har alltid älskat att läsa och gick när jag var liten väldigt ofta så djupt inne i en bok att jag totalt stängde av omgivningen. Ganska farligt då det inte alltid var så intresserad av att sitta stilla och läsa samtidigt.
Idag brukar jag när jag läser hålla mig på samma ställe, av säkerhetsskäl...
Sen finns det tillfällen då det helt enkelt inte finns någon ro i kroppen för att sitta still, som nu, jag klarar helt enkelt inte av att sitta och koncentrera mig, då är jag väldigt glad över att det finns ljudböcker.
Nu lyssnar jag när jag sitter vid datorn och annars brukar jag lyssna när jag är ute och går mina promenader, när jag städar, lagar mat eller fixar och donar i största allmänhet. Allt blir så mycket roligare om man lyssnar på en bok.
Det enda som jag inte kan göra när jag lyssnar är att ligga och vila, då somnar jag på fem röda.

Fast det gäller att man hittar uppläsare som man gillar, en dålig uppläsare kan förstöra en hel bok.
Försökte en gång lyssna på Harry Potter som ljudbok på svenska och det gick bara inte! Uppläsaren gjorde fåniga röster och fick det verkligen att låta som en riktig barnbok. Det lät inte alls som det gjorde i mitt huvud. Usch och fy, den lade jag till handlingarna väldigt snabbt. En stor favorit är Katarina Ewerlöf, henne gillar jag skarpt.

Inga kommentarer: