torsdag, september 20, 2007

Generationsskillnader

Min farmor ringde igår kväll, jag låg och sov just då så det var R som svarade.
När han berättade det undrade jag om hon ringt för att höra hur det var med graviditeten och så och R såg lite tveksam ut...

- Ja jag tror det, men hon hör ju till den gamla stammen så jag tror inte att hon tyckte att det var lämpligt att prata med mig om såna saker.

Jag undrade om det verkligen kunde vara så och jag får nog ge honom rätt, när jag ringde upp idag var det mycket riktigt det hon hade ringt för, att kolla hur allting var, hur jag mådde och så.
Min farmor är 90 år, det måste varit så annorlunda när hon fick barn, männen var ju inte alls involverade på samma sätt när det gällde själva graviditeten.
Det är väl ingen ur vår generation som skulle reflektera en sekund över att prata med R om sånt bara för att han är man?
Jag ser det ju som att det är vi som är gravida, inte bara jag.
Det känns skönt att det är mycket som ändrats i det avseendet på 55 år.

Inga kommentarer: