söndag, september 09, 2007

Efternamn

När vi gifte oss valde vi att ta mitt efternamn. Jag ville inte gärna byta bort mitt och för R spelade det ingen roll.
Svärfar hade pratat med någon och de hade kommit in på ämnet och den mannen hade haft väldigt svårt att förstå att mannen bytte. Han menade på att "släkten ju måste föras vidare" intressant synsett, så alla kvinnor som byter namn väljer då att avsluta sin egen släkt? Trodde det satt mer i generna än i namnet.
I så fall har jag och R tydligen påbörjat en helt ny släkt då jag är den enda som heter vårt efternamn på min sida av släkten också... Bytte till mig det bara ett drygt år innan bröllopet.
Nu vet jag inte hur gammal dendär mannen i fråga är men jag gissar en aning fördomsfullt att han kanske inte är helt ung.
Är i alla fall glad att ingen av våra föräldrar har tagit illa upp över att vi bytt och att i alla fall de förstår att vi inte blir mindre släkt för att i har ett annan efternamn. :-)

Inga kommentarer: