måndag, februari 23, 2009

Ringproblematik

Apropå saker man "borde" ha vetat känns det skönt att jag inte är själv om att råka ut för det.

Mammas arbetskamrat har förlovat sig och ska gifta sig till sommaren. En annan kvinna på jobbet la plötsligt märke till att hans förlovningsring saknades. Hon frågade om han hade lagt den ifrån sig någonstans, varpå han förvånat säger att:
- Nej jag har den ju här och visar upp ringfingret på höger hand.
Hans blivande fru är från ett annat land så kollegan frågade om det var tradition där att man har ringen på höger hand. Han ser ut som ett frågetecken.
- Ja, för det vanliga är ju att man har förlovningsringen på vänster hand. Påpekar hon lite försiktigt.
Han tror att hon driver med honom men låter sig till sist övertygas när han ser att alla andra på arbetet faktiskt har sina ringar på vänster hand.
Han ringer sin blivande fru och även hon konstaterar lite chockat att även hennes arbetskamrater bär ringen på den andra handen.
Hoppsan!
För honom var det bara att byta hand, men hennes ring var alldeles för stor för den vänsterhanden så det blir till att förminska, både den och vigselringen som redan är beställd.

Vad jag inte kan förstå är varför inte personalen på guldsmedsaffären reagerade. Nog måste man lägga märke till om någon provar ringarna på fel hand, och visst måste man väl i alla fall fråga om det verkligen är tänkt att de vill ha det så, bara för att vara på den säkra sidan?
Jag tycker det är lite märkligt.

3 kommentarer:

Jess sa...

Man borde inte bli förvånad, men hur kan TVÅ personer missa en sådan sak? :-D

Anonym sa...

Hehehe.... Som svar på era funderingar ang. ringen på Höger eller vänster hand:

Det har med om man är Katolik eller protestant.

I Sverige är vi Protestanter så därför har vi ringen på väster hand :)

Tyckte det lät lite taskig när du "rättade" stackarn

Miralin sa...

Tack för förklaringen!
Men jag måste förtydliga att det inte var JAG som rättade honom, det var en arbetskamrat till min kära mor :)