torsdag, februari 05, 2009

Inskolning - dag 4

Det gick superbra idag.
Fruktstund när vi kom dit, och istället för att sitta med frukt i handen och bara stirra på de andra barnen i ringen satt han istället i frökens hans och mumsade päron, han gick till och med fram och tog en bit till sen. Han har lite svårt för detdär att sitta still i ringen när man ska äta, han vill ju utforska samtidigt.
En av fröknarna från den andra avdelningen kom in och hälsade, "jaha det är han som är så glad hela tiden" sa hon och tittade på Skrutten.
De har pratat om honom och säger att han är glad, på något märkligt sätt blev jag löjligt stolt, precis som om det vore min förtjänst att han varit på bra humör.
Nåja... vem har sagt att man måste vara logisk som mamma.

Efter fruktstunden så var han inne med två andra barn och lekte medan de andra var ute. När de sen kom in satte de på musik och han dansade med en annan liten kille. Han jagade Skrutten runt runt och oj vad Skrutt skrattade! Han skrattade och skrattade och skrattade.
Själv stod jag och kikade bakom en glasdörr, rädd för att störa honom i leken och med en varm känsla i hjärtetrakten.
Annars tillbringades ganska mycket av min tid med lilla A som är lika gammal som Skrutten, vi har lagt pussel. De var lite kort om personal idag och eftersom fröken M har inskolning med Skrutten så försvann hon liksom också. Jag dög tydligen som substitut för A var inte alls glad när vi skulle gå hem igen.

Imorgon ska vi äta lunch där, spännande att se hur det går.

Hur lång tid brukar man föresten ha inskolning? Här har de två veckor (10 dagar) som självklart förlängs om det behövs. Jag tycker det är jätteskönt, läste om en mamma som hade fått lov att gå ifrån en stund redan andra dagen. Det hade jag aldrig klart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Glad att höra att det går så bra.
Två veckor är nog inte ovanligt.
På vår lilla FS har de bara sex dagar, tre med förälder närvarande och tre utan. Tyckte det lät fruktansvärt. I isas fall gick det hur bra som helst. Med Micke blev det ju sjukdom mitt i och det blev mer utdraget - säkert tio dagar innan vi kände att det var ok iaf. Typ två arbetsveckor blir ju det.
Tror det är jätteolika på barn (och föräldrar) hur snabbt det kan gå.

Jess sa...

Vi har också två veckors inskolning (8 dagar) och man improviserar lite efter hur barnet reagerar.

Skönt att det går så bra och att han är frisk fortfarande. :-)