måndag, februari 02, 2009

Inskolning - dag 1

Det var en stor dag idag, första inskolningsdagen. En timme skulle tillbringas på dagis.
Det var en ovanligt effektiv mamma som klev upp ur sängen på morgonen, morgonbestyren som brukar pågå under 90 minuter fixades idag på 45. Sen iväg.
Ju närmare vi kommer desto mer växer klumpen i magen.
Utanför dagis möts vi av två barn som nyfiket kikar på Skrutten, hans blivande dagiskompisar.
Klumpen flyttar sig upp i halsen.
Vi kommer in och packar ur oss, möts av fröken M som ska ha hand om inskolningen. Skrutten är lite avvaktande, han följer efter oss in men håller sig i dörrar och väggar längst vägen. Vakande ögonkast kastas på mamma för att se att allt är ok.
Så kommer han in och ser alla leksaker och då tar leklusten överhand och han springer iväg.
Sen är mamma bortglömd.
Jag sitter vid ett bord i samma rum och tittar på min lilla kille där han utforskar leksakerna och bekantar sig med fröken och med barnen och helt plötsligt vill inte klumpen stanna inne längre. Ögonen svämmar över och jag smiter diskret ut i köket för att torka tårarna.
Min lilla pojke är så stor, min lilla bebis är borta.

I nästan en hel timme leker Skrutten, själv leker jag med några av de andra barnen och bläddrar lite i deras bildpärmar. De visar bilder på sina föräldrar och släktingar och favoritleksaker och får en stackars blödig mamma att tänka på annat.

När det börjar bli dax att gå hem söker sig Skrutten närmare och närmare, han börjar bli trött och kommer helt plötsligt ihåg sin mamma igen.
Vi vinkar adjö och går hem.
Nu har han ätit lunch och ligger och sussar i sängen.
Det har varit en lång och ansträngande dag för min stora lilla kille.

1 kommentar:

Jess sa...

Så bra det gick ändå! Jag tror det kommer att gå lättare för mig med Willa än med Elliot. Eller nä... Jag kommer nog att böla lika mycket då också :-D