lördag, mars 22, 2008

Nu är jag arg!

Idag träffade en kvinna som jag verkligen bara kände för att ge en rak höger.
Jag borde inte bli så irriterad, hon är en sån människa som alltid lyckas kläcka ur sig en massa olämpliga och förolämpande saker och alla andra brukar helt enkelt ignorera hennes dumma kommentarer. Men jag kan inte hjälpa det, jag blev skitarg.

Skrutten hade varit ute med R på en långpromenad, det var kallt ute och eftersom Skrutten vägrar att ha armar och händerna inuti åkpåsen blev han trots vantarna lite kall om händerna och rödrosig om kinderna.
Kvinnan kommer fram och ska hälsa på honom och blir förfärad.
- Han är ju alldeles iskall! Du måste klä på honom mer!
Jag tappade hakan.
- Nejdå det är ingen fara, han är lite kall om händerna och kinderna bara men det är inte så farligt.
- Hon känner på armen, nej han är kall här också, du måste klä på honom mer!
Han var inte kall på armarna, han var inte iskall om händerna och om han nu hade varit det, hur skulle det vara att i så fall säga det till hans far som var den som hade varit ute och gått med honom? Men R vågade hon väl inte ge sig på.
Sen påpekade hon i mycket anklagande ton att det kliade i munnen på honom eftersom han dreglade så mycket.
Ja jo han håller ju på och få tänder, ska jag be dem att sluta växa kanske?
Hon blev även helt chockad över att jag ammade istället för att ge honom välling - ogillandet riktigt lyste om henne.

Som för att göra det hela ännu lite bättre har hon själv en
8-årig dotter som är allt annat än en liten ängel. Hon sprang och pillade på allt, hostade Skrutten rakt i ansiktet och spottade tillbaka godis som hon inte tyckte om i godisskålen som alla skulle äta ur.
8 år och mamman sa ingenting!
Flickan var jätteintresserad av bebisen, vilket jag tycker var helt ok, hon satt fascinerat bredvid och tittade på och frågade massor av frågor när jag bytte blöja. Så kom mamman in och såg henne. Hon tittade på Skrutten som låg naken på golvet, vänder sig till flickan och säger upprört och bestämt:
- Titta inte!
En naken liten bebis var tydligen inte lämpligt för henne att se?
Jag undrar vad hon hade sagt om hon även visste att flickan smög sig efter mig en trappa upp när jag skulle ge Skrutten mat och kom in när vi ammade. Det var väldigt tydligt att hon inte hade en aning om att små bebisar kunde amma. Hon studsade till vid åsynen av Skrutten som låg och åt, smög sig sakta framåt och kikade ner på honom, sen tittade hon upp på mig.
- Men, han äter ju som en kattunge...
Så jag tillbringade matstunden med att förklara amning för henne. Det hade säkert inte varit populärt hos hennes mor, varken att hon såg hur det gick till för honom att få mat eller att hon fick se ett bröst, knappast med tanke på att en naken liten pojkkropp tydligen var alldeles för tabu för att titta på.
Elak som jag är har jag inte det minska dåligt samvete, om hon nu tycker att hennes 8-åriga dotter inte bör få veta något som såna "upprörande" saker kan hon minsann hålla bättre koll på henne. Så det så.

1 kommentar:

Vickiehickietorian sa...

meh? I dont believe my eyes?