torsdag, mars 06, 2008

Konsulter är dyrt!

Har ni en aning om vad en konsult kostar? Inte är de billiga i alla fall, av den anledningen börjar jag fundera på att fakturera alla som R hjälper med datorerna.
Bara för att han råkar kunna en del så verkar det som om alla tycker att det är helt ok att ringa och fråga om allt som har med datorer att göra, heeela tiden!
Nu snackar vi inte om att hjälpa en kompis med datorn nån gång ibland, nej nej... vi pratar om ytligt bekanta och folk vi knappast umgås med som ringer på kvällarna och vill ha hjälp.
Samma sak när vi åker hem till vissa personer, som alltid lyckas kläcka ur sig nåt i stil med:
- Jo du jag har lite problem med datorn, du kanske skulle kunna titta.... *argh*
De verkar tycka att bara för att han tycker det är roligt att hålla på med datorer betyder det inte att det är hans största nöje att sitta och försöka lösa deras problem! Undrar just hur många av dem som vill komma hem från jobbet och behöva fortsätta med exakt samma saker som de gjort hela dagen?
Det är inte så att vi härhemma kanske skulle vilja ha den tiden istället, att det finns saker som behöver bli gjorda här, eller att han bara kan få ta det lugnt?
Jag börjar bli mer och mer irriterad. R själv är alldeles för snäll för att säga ifrån och det utnyttjar folk! Själv känner jag att det snart kommer att slå stopp för mig.
Det är inte bra... nu har jag gått och retat upp mig över dethär så när jag väl får nog kommer det antagligen inte att bli något särskilt genomtänkt eller välformulerat jag kläcker ur mig....
Helt seriöst, snart börjar jag skicka ut fakturor med tillägg för obekväm arbetstid, tror ni att vinken går fram?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också en ma som är jäkligt bra på allt med datorer och ett tag så var det helt sjukt så utnyttjad han var, mest av jobbarkompisar. Efterosm vi jobbar på samma ställe så började jag pika alla att de minsann kunde betala något för allt han fick göra hela tiden.

Då slutade alla "skitjobb" och frågor komma och de som seriöst behövde hjälp betalade glatt och jag fick mer fritid med honom :-)

Att betala för tjänster som kräver en massa tid tycker jag är en självklarhet!