söndag, november 02, 2008

USA! *Upprörd!*

Jag kikade just på rapport och de sände ett kort inslag från en dokumentär om valet i USA.
De är i ett klassrum och läraren ber eleverna, som är i kanske 8-års åldern, vem de skulle rösta på.
Elev 1: Obama
Läraren: Ok
Elev 2: Obama
Läraren: Ok
Elev 3: McCane
Läraren: Oh my god!
Elev 4: McCane
Läraren: Oh my gooood!

Läraren: Varför skulle ni rösta som ni gör? Du *pekar* Varför skulle du rösta på McCane? Det är ok att du vill det, men VARFÖR?
Eleven mumlar något om att det nog är för att hennes föräldrar gör det.
Läraren: Men ni vet att om McCane får som han vill kan han tänka sig att fortsätta kriga och krig är dumt!
Vad säger du om det Cathy, din pappa är ju militär?

Läraren fortsätter: Han vill ha kvar trupperna i 100 år till, vill ni det. VA? Cathy, vill du ha kvar din pappa i kriget i 100 år till?!?

Där bryter de och jag sitter alldeles stum.

Vilken VÄRDELÖS lärare! Hur vågar hon stå och pracka på sina egna politiska åsikter på eleverna?! Hur vågar hon hoppa på och nedvärdera eleverna som inte tycker som hon?! Hur vågar hon ställa elever mot väggen för val som deras föräldrar gör?!
Jag är så arg så jag kokar. Är lärarna verkligen så inkompetenta i USA? Håller de verkligen på sådär?
Jag hoppas att den kvinnan är ett undantag. Ett sånt fruktansvärt oprofessionellt beteende!

1 kommentar:

Jess sa...

Förstår att du är arg!! Hur kan man pracka på barn sina egna politiska åsikter och göra ett barn till en måltavla och ifrågasätta deras val på det viset! Och i TV dessutom. Pinsamt...