tisdag, november 04, 2008

Ångest efter öf-besök

Usch och fy, vi har varit på öppna förskolan, det var inte alls kul.
Först blev Skrutten återigen jätteledsen under sångstunden, han bara grät och skrek. De andra barnen tyckte han inte heller var roliga, han blev ledsen när de kom för nära.
(Ångest över att han är på väg att bli osocial med personer i sin egen storlek)

Matdax och en av de andra mammorna berättade att hennes mamma som var förskolelärare hade sagt att om ett så stort barn som 13 månader inte kunde dricka ur vanlig mugg skulle det minsann få vara utan vatten på deras dagis, för det ska de kunna när de är så stora.
(Ångest över att jag inte lärt honom detta, han kan inte äta med sked heller och kommer antagligen att få båda svälta och törsta på dagis)

Sen frågade en av de andra mammorna hur det gick med förskoleplats. Jag berättade att vi hamnat på dagis B. De andra blev upprörda. De hade nämligen sökt det i förstahand men fått dagis A istället. Detta ältade de surt ett tag innan de konstaterade att nu fick det vara. ”Alla andra barn ska ju också gå på dagis A... *paus* ...ja utom ni förstås...”
(Ångest över att Skrutten inte kommer få gå tillsammans med några jämnåriga barn)

Det känns skittrist, jag vill inte gå tillbaka dit igen.
(Ångest över att detta skulle leda till att jag dömde ut honom till att bli en socialt inkompetent individ med en bestående skräck för att musicera i grupp.)

1 kommentar:

Jess sa...

Nu är ju Elliot helt efter men han kan inte heller dricka ur mugg själv eller äta med sked och han är 2 om en månad.

Han dricker dock ur mugg om fröknarna håller den åt honom. Hemma dricker han ur pipmugg själv. Borde kanske träna mer med vanlig mugg men det blir ju så blött :-D

Och när jag matar honom så har han en egen sked som han får öva med och han börjar fatta vad den är till för men det lär dröja innan han kan helt själv.


Fast det där med sked är överskattat... Jag hade blivit lyckligast om han åt plockmat själv :-)