söndag, november 09, 2008

Böcker av Elsa Beskow

När jag var liten tyckte jag att de var underbara. De var vackra och spännande och bilderna fick fantasin att flöda.
Nu satt jag och bläddrade igenom dem igen och de är vackra, men det där med manligt och kvinnligt... de är inte speciellt... moderna.

Putte i blåbärsskogen:
Blåbärsfar är konung i blåbärsskogen.
Blåbärspojkarna åker barkbåt och rider på möss.
Lingonmor är ”prydlig och fin”.
Lingondöttrarna sitter uppradade och putsar lingonen blanka.

Tomtebobarnen:
”Och far är stark och modig, och mor är blid och rar.”
Far tar på sin rustning och går ut och slåss med ormar.
Mor sitter hemma och nystar garn.
Pojkarna marscherar och leker soldater.
Flickorna hjälper mor i hemmet.

Hatt-stugan:
Den ensamstående mamman åker iväg för att köpa garn, under tiden lyckas barnen tända eld på hemmet. Tomtegubben från grannön kommer till undsättning.
Det hela slutar med att den stackars ensamma mamman som inte vet någon råd får gifta sig med tomtegubben så att han kan se till att barnen blir ordentligt uppfostrade.

Dessutom blir det smäll för stygga barn lite till höger och vänster.

Tycker ni att jag överanalyserar?
Kanske det.
Men det stör mig.

Inga kommentarer: