fredag, september 25, 2009

Läsning

Alla förstå-sig-påare:
Det är viktigt att läsa för barnen, det är aldrig för tidigt att börja läsa!

Jag (bokmal) innan jag fick barn:
Åh vad jag ska läsa mycket för skrutten redan från början, tänk vilka mysiga lässtunder vi kommer att ha!

Verkligheten kommer ikapp:
Jag, entusiastisk: Kom Skrutten ska vi läsa bok! Vilken bok vill du läsa?
Skrutt kommer (eventuellt) med en bok.
Jag börkar läsa och en av följande två saker händer.
1. Skrutten vänder sig om tittar ilsket på mig och hyssjar.
2. Skrutten vänder demonstrativt blad så fort jag öppnar munnen.
Detta gäller oavsett om det är en bok med text till bilderna eller en pekbok.
Skitmysigt.
Ibland, om jag har tur, kan jag tillåtas att låta som djuren i pekboken om bondgårdens djur, men då är han generös.

Jag undrar när de mysiga lässtunderna kommer att infinna sig?

2 kommentarer:

Tesse sa...

Jadu... Här kräver Alex läsning av minst 10 böcker varje dag... Gärna flera gånger om... Och det har han gjort sen han var 9 månader. Vill man inte läsa för honom kastar han boken HÅRT på en tills man sätter sig och läser.

Miralin sa...

Nu är jag avundsjuk! Vill ju att Skrutt ska bli bokmal som jag ju. :/