lördag, mars 14, 2009

Tidsplanering

Mina skoldagar nu när R och Skrutten varit hemma:

Vakna 07.00
Gjort mig i ordning.
Ätit frukost.
Lallat omkring lite hemma.
Pussat pojkarna hejdå.
Åkt till skolan.

Efter skolan:
I lugn och ro gått till bilen och kört hem.

Mina skoldagar i normala fall:

Uppstigning mellan 06.00 och 06.30.
Skynda mig att göra mig klar innan Skrutt vaknar.
07.00 - väcka Skruttungen om han fortfarande sover.
Busa lite i sängen för att få honom att få honom på bra humör.
Trassla ur pyjamasen.
Byta blöja.
Borsta tänderna.
Sätta på kläderna.
Krångla på mössa, vantar, vinterskor, fuskpolo och overall.
Försöka få ner barnet i vagnen.
Dra vagnen utför trappen. (I bästa fall är klockan nu inte mer än 07.30).
Gå till dagis.
Upp ur vagnen.
In på dagis.
Krångla ur barnet ur mössa, vantar, vinterskor, fuskpolo och overall.
Sätta på sockerplasten.
Pussa hejdå.
Vinka lite.
Gå hem med tom vagn och klump i magen (vissa dagar tårar i ögonen).
Få upp vagnen för trappen.
In i köket och hälla upp lite yoghurt som jag slevar i mig i farten.
Dubbelkolla att allt som ska med till skolan ligger i väskan.
Ut genom dörren.
In genom dörren igen för att hämta det jag glömt (oftast matlådan).
Ut genom dörren.
In i bilen och åka till skolan.
Väl där brukar jag behöva börja med att rusa in på toaletten då jag kommit på att jag inte hunnit med att kissa innan jag åkte hemifrån.
Sen börjar dagen.

Efter skolan blir det iväg med fart för att åka till dagis.
Mötas av jättekram och solskensleende (dagens höjdpunkt)
Försöka krångla ner barn i mössa, vantar, vinterskor, fuskpolo och overall - samtidigt som han gör sitt bästa för att vända sig om och kramas. (Det brukar bli några krampauser innan vi fått allt på plats)
Säger hejdå till fröken.
Ut till bilen för att trassla ner barn i bilbarnstol.
Köra hem.
Få upp barn ur bilbarnstol.
Gå in och försöka komma ur alla vinterkläderna.
Sätter oss och kramas tills pappa kommer och jag får armarna fria och kan börja med maten.

Inga kommentarer: