fredag, juni 19, 2009

"Ska ni inte skaffa barns snart?"

Det är en fråga som ställs ofta, av alla möjliga personer i alla möjliga sammanhang. Den kan ställas mellan personer som är nära släkt / nära vänner / ytligt bekanta.
Jag ställer den aldrig!

Den som frågar ser det säkert som vilken vardaglig (om än ganska privat) fråga som hellst. Kanske är det så för den som svarar också, men det kan man ju aldrig veta.
Häromdagen var jag med när två personer hade just det samtalet.
Person 1: "Ska ni inte skaffa barn?"
Person 2: "Vi försöker, och har försökt många år, men jag har svårt att få barn"
Sen berättade person 2 om deras problem när det gällde detta.
Jag pratade lite med person 2 efteråt som sa att det var lika bra att säga som det är för att sen slippa allt tjat och alla närgångna, nyfikna frågor. Det brukade bli en besvärad tystad och sen knäpptyst i barnfrågan efter det.
Starkt tycker jag, väldigt starkt.
Alla orkar inte berätta som det är... många tiger och lider, får en klump i magen när frågan kommer, ler och säger:
"Vi får se, kanske längre fram" medan de gråter inombords.

Det är faktiskt ganska vanligt att ha svårt att få barn.
Jag känner till 5 par i min bekantskapskrets som jag vet har / har haft svårt för det, och det finns några till som jag misstänker hör dit.
Men jag tänker inte fråga.

Frågan är säkert välmenad när den kommer, nästan alltid ställd av någon som som själv fått barn utan problem, eller som inte försökt bli med barn ännu.
Men tänk på att barn inte är något man bara kan "skaffa", utan något som många får kämpa hårt för att kunna få.

Inga kommentarer: