tisdag, juni 02, 2009

Shoppa online och i butik

Jag tycker att det är himla praktiskt att shoppa vissa saker online. Speciellt sen Skruttungen kom, det är så smidigt och tidsbesparande.
Vad jag däremot inte gillar är att man måste registrera sig på så många ställen och sen logga in med lösenord. Jag inbillar mig att jag någon gång i framtiden inte kommer att ha kvar den mailadressen och att någon annan kommer att öppna ett mail i samma namn och sedan kunna få mitt lösenord skickat till sig. Jag är nog lite paranoid.
Men faktum kvarstår, jag gillar inte att vara registrerad. Därför brukar jag ibland gå igenom alla ställen där jag finns registrerad (jag har stenkoll på vilka det är) och där jag inte finner det troligt att jag kommer handla igen skriver jag ett mail/ringer och ber att få bli borttagen.
Hos de flesta fungerar det bra, de tar bort mig och spärrar kontot och sen är det inte mer med det. Men vissa verkar ta det som en personlig förolämpning, de krånglar och krånglar och krånglar, och jag envisas och envisas och envisas.
Det brukar gå till sist.
Har idag gjort en sån rensning och mailat till tre företag. Återstår att se hur det kommer att gå.

Men det är ju egentligen inte bara på internet man registreras. En gång i tiden var min plånbok full av medlemskort hos olika butiker och affärer, och då menar jag full. För ett par år sedan satte jag mig och ringde runt till alla företagen och bad att få bli borttagen, något som verkligen inte var så lätt.
Sen dess är jag väldigt försiktig på vad jag tackar ja till för medlemskort, de kort jag nu har är sådana som jag verkligen har nytta av. Det är företag som jag valt att bli knuten till trots att jag vet att det innebär att de samlar information om mina köp och skickar reklam.
Men det är klart att alla företag vill knyta kunderna till sig.
* Vill du ha vårt förmånliga medlemskort som innebär vipkvällar och specialanpassade reklamerbjudanden?
* Vill du bli medlem i vår kundklubb? Du får 25 % rabatt på första köpet!
* Vill du ha vårt medlemskort? Det kostar bara 100:- per år och handlar du för över 2500:- på 12 månader får du det årets avgift gratis!


Jag kan knappast räkna alla gånger jag tackat nej.

2 kommentarer:

Camilla sa...

ja den här gången fick det liksom räcka, aldrig att han ska sitta inloggad på mitt!

du missade inte så mycket, jag gissar på att ni prata en hel del om ostar igår och vi fortsatte idag. sen skulle vi göra det där grupparbetet och sätta ihop en ostbricka med tillbehör och vintips. det var bara för att vi skulle få se lite vad som passar ihop med varandra :)

Jess sa...

Senast i förrgår handlade jag på Kicks.
- Har du vårt medlemskort?
- Nej.
- Vill du ha ett?
- Nej.

Det är medlemskort överallt! Jag hatar dom! Jag använder COOPs och MAXIs, that´s it. Där handlar jag ofta och har nytta av dom. Resten skiter jag i.