lördag, januari 19, 2008

Pojke eller flicka?

Jag har en overall till Skrutten som mamma har stickat, alldeles lagom varm när han ligger i vagnen. Av någon anledning har folk (framför allt grannarna) som tittat ner och i vagnen alltid chansat på att han är en flicka.
Jag är den första att erkänna att det inte alltid är så lätt att se på bebisar om det är en flicka eller pojke, men rent statistiskt så borde väl någon chansa på en liten kille?
Har verkligen inte förstått det, men så mötte jag granntanten, eller mötte och mötte, hon kom ut i korridoren då Skrutten skrek för att jag tog för lång tid på mig att ta av hjulskydden till vagnen. Hur som helst så kom hon ut och började prata och skulle såklart kika på bebisen.
- Åh en sån söt liten flicka!
- Tack, tack, men han är en liten pojke.
Hon tittar ner i vagnen igen...
- Jaha.... *tystnar* ...åh vilken fin overall han har...
- Tack, det är hans mormor har stickat den.
Vi utbyter några fler meningslösa artigheter och vi går in.
När jag sen packar ur Skrutten slår det mig, anledningen till att hon trodde att han var en flicka är att overallen har en rosa rand! För inte kan man ha rosa på en pojke!
Det är säkert inte alla som trott det av den anledningen, men hon gjorde det definitivt. Det måste ju till stor del vara en generationsfråga, för inte är det väl så konstigt idag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, det är väl inte alls konstigt att pojkar har rosa idag? I mitt "gäng" var det många som köpte rosa t-shirtar till killarna i somras för att det är en fräsch färg :-D Inte jag, Elliot hade mycket vitt i somras.

Om man är osäkert på könet på barnet så är det väl bättre att fråga, det är väl ingen som tar illa upp om man frågar om det är en liten flicka eller pojke. Hellre det än när folk antar det ena eller andra kanske :-)

Anonym sa...

Haha känner igen historien! Min bror råka ut för precis samma sak när min mor klädde honom. Min mamma var helt inprillad på att hon ville ha en flicka, och när hon nu födde barnet så blev det en pojke till hennes stora förtret. Men vad gjorde det, min mamma klädde min bror i röda kläder från topp till tå och funderar inte mer på det. Tills en dag, och då hade han ju blivit några år gammal, när två damer stod och tittade på min bror och konstaterade: "OOOh gud en sån söt liten flicka du har!" =) HAHAH iofs, var de ju 70-tal och min bror hade långt blondt hår till den käcka röda dressen! =) men men, iaf, min bror är ju rätt normal idag =) Så forsätt ha rosa grejer på Skrutten! Kram kram!