torsdag, januari 10, 2008

Mat & sovvanor

R ska från och med nu börja vara pappaledig på fredagar, det känns bra, vi kommer att ha tredagarshelger hela familjen. :-)
Jag kommer dessutom att få en vardag då jag har lite mer frihet att göra vad jag vill, för nog känns det skönt att komma hemifrån själv ibland.
När jag var ute och gick med barnvagnen idag längtade jag verkligen efter att gå själv, få ta mina stavar och gå ut och promenera i skogen.
Skrutten fått lite mer jämna matvanor så det fungerar att komma ifrån, han börjar äta ungefär var tredje timme, hur länge han äter varje gång varierar, men han vill börja med tre timmars mellanrum oavsett.

Nu önskar jag att det ska bli nån ordning på sovandet också, han vill absolut inte sova på dagarna och han somnar för natten tidigast klockan 23. Sen sover han i och för sig ganska bra på natten för tillfället, men han hade ju gärna fått somna några timmar tidigare så vi kunde få lite vuxentid tillsammans. Som det är nu är vi nästan aldrig själva... :-(
Den senaste veckan har jag ”tvingat” honom att sova lite på dagen också, han blir så övertrött annars så det är inte klokt. Det enda som fungerar är att lägga ner honom i sängen och sen får han skrika ca 15 minuter innan han somnar. Jag sitter kvar bredvid så att han vet att jag är där men det kändes hemskt i magen de första gångerna. Fast när han väl somnar så sover han ofta mellan 1-3 timmar och det behöver han! Han skulle egentligen behöva sova lite till, men det är bättre än inget.
Pratade med BVC om detta och hon sa att vissa barn helt enkelt behövde få skrika av sig innan de somnade. Så länge jag vet att han är mätt och torr och han vet att jag är i närheten så är det helt ok om han skriker lite. Det kändes skönt att höra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett tag sov Elliot 1-2 timmar på middagen, den var alldeles underbart! Var jag trött så sov jag med annars, så satt jag och titta på TV eller i fred vid datorn.

Nu har han återgått till 30 min f.m. och 30 min e.m. Han skulle behöva sova mer men det är svårt att "tvinga" honom.