tisdag, januari 08, 2008

Ifrågasätta?

Jag har en vän som är helt övertygad om att när hon blir gravid så ska hon strunta i alla råd om vad man ska och inte ska äta, hon kommer att dricka nåt glas vin ibland, hon ska definitivt inte amma och hon kommer inte att vaccinera bebisen fören den är minst ett år. Hon vet tvärsäkert hur hon ska göra och tycka om allting.
Hon får ju göra som hon vill, absolut, men det har fått mig att fundera...

Dels undrar jag om hon verkligen kommer att göra allt hon säger när hon väl är gravid, vågar man verkligen chansa på att det ”nog inte är någon fara” när man står där med magen?

Och dels undrar jag ifall jag själv ifrågasätter tillräckligt?
Amma ville jag ju så det är ju inget att fundera över, men borde jag ha ifrågasatt matråden man fick från MVC under graviditeten? Borde jag ha bett BVC om mer information om vaccinationer? Köper jag allting alldeles för lättvindigt bara för att jag antar att de ska veta bäst?

1 kommentar:

Anonym sa...

det är lätt att "veta allt"när man inte är förälder eller är på väg att bli förälder...
det är så lätt att säga att si och så ska jag aldrig göra när jag blir mamma.. sen ser verkligheten ut på annat sätt.
det har jag varit med om allt för många gånger.
men det är bara låta dem tro.
sen är det ju faktiskt så, det som känns rätt för dig och R behöver inte betyda att det är rätt, känns rätt för någon annan.
Alla har olika sätt att uppfostra eller känna.
det ska gudarna veta.
vi har ett par bekanta som tror på fri uppfostran.
(det innebär att de förlitar sig på att andra ska hålla koll på deras unge.)
Det är mycket synd om det barnet.
för ingen tycker om det pga det inte har några om helst regler och gränser.
mina barn är helt i chock några dagar efter vi träffat dem.
och vi blir i chock när mina barn sen berättar vad det barnet säger eller har gjort.
vi har kommit fram till att om vi ska träffas någon mer gång ska vi turas om att punktmarkera det barnet så det inte blir tråkigheter.
trist! men vem kan tala om för någon annan vad som är rätt och fel... jag kan inte!
jag kan bara gå till mig själv...
skulle någon komma co hsäga till mig att jag uppfostrar mina barn fel...
oj, vad arg och ledsen jag skulle bli.
ps vilken lång kommentar... jag skulle vilja att du inte skriver något om detta på min blogg utifall att personen i fråga hittar till min...
om du absolut vill kommentera maila mig