tisdag, maj 25, 2010

TAAK

Jag har gått en TAAK utbildning - Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Kort sagt - en liten grundutbildning i teckenspråk. Inget avancerat, bara på fyra gånger, men det har i alla fall gett lite grunder. Personalen på dagis använder stödtecken till barnen och eftersom Skrutts intresse av att prata i nån större utsträckning hittills har varit ganska begränsat så tänkte jag att det skulle vara bra att få ytterligare ett sätt att kommunicera med honom.
Idag var det sista gången och det känns jättetrist, men jag har i alla fall lärt mig en massa nyttiga ord. Och en del andra viktiga saker.
Som att man i vissa fall ska vara extra noga med att göra tecken rätt. "Hare" och "Kanin" är t ex förvillande likt "Djävulen", och "Fingervantar" blir lätt "Kondom" om man inte passar sig.
Jag kan mycket väl se senariot framför mig.
Hur Skrutt kommer till dagis och berättar att han minsan träffat djävulen i helgen, och att han var mjuk och skön, fast det var svårt att klappa honom ordentligt eftersom det var så kallt ute att han fick lov att kondom på händerna.
Jodå. Det kan jag mycket väl föreställa mig.

ehrm...

Ska nog plugga lite nu.