söndag, maj 23, 2010

Föräldraskap

Det är inte alltid lätt att vara förälder, inte alls. Man får göra det bästa man kan, utan att för den delen sluta vara öppen för nya tankar och ideér. För man kan alltid bli bättre.
Jag läser en blogg som ger mig många aha-upplevelser när det gäller föräldraskap. Bloggen är skriven av en stundtals mycket klok kvinna, Lady Dahmer, hon har t ex fått mig att fundera över hur och när jag säger "Nej" "Aja" och liknande.
Det är så lätt att ta till det i alla möjliga och omöjliga situationer, men jag försöker att begränsa mig. För säger jag nej mer eller mindre på rutin, hur ska Skrutt då orka lyssna i längden?
Kraftfulla "Nej" försöker jag spara till viktiga situationer, som när han gör något som som verkligen är förbjudet, han får till exempel inte slåss, kasta saker omkring sig, dra katten i svansen eller springa omkring på ställen där det är mycket bilar som åker. Då blir det Nej - följt av en förklaring om varför.
- Nej du får inte dra katten i svansen, det gör ont på katten.
- Nej du får inte springa här, det åker massor av bilar och det kan vara farligt.
- Nej du får inte kasta saker och slå mamma, jag förstår att du blir arg när du inte får som du vill och det är ok, men du får inte slåss.
Typ så.
Innan jag öppnar munnen försöker jag alltså tänka på varför jag är på väg att säga nej. Finns det en bra anledning eller inte? Gör det verkligen nåt om han gör sådär? Oftast gör det inte det.
Är anledningen till att jag inte vill att han ska göra något att det är enklare för mig att han låter bli, då håller jag oftast tyst.
För det gör inget om han stänker ner halva badrummet när han badar - det går att torka.
Det gör inget om han leker med knappen till fläkten, han tröttnar i alla fall snart.
Det gör inget om han kladdar när han äter, huvudsaken är ju att han får i sig mat.
Det gör inget att han färglägger räkningarna - jag ser ju vad som står i alla fall.
Och vet ni vad? Det känns mycket bättre nu.
Samtidigt försöker jag att alltid ha en positiv ton i rösten. Även om vi ska göra något som brukar leda till bråk 9 gånger av 10 så går jag in med attityden att denhär gången kommer det att gå bra. Det går inte alltid bra, men kanske 5 gånger av 10 istället.
Det är mindre bråk mellan mig och Skrutt och jag har fått mycket mer tålamod och är mycket mindre frustrerad, och jag tycker faktiskt att Skrutt lyssnar lite extra de gånger jag säger nej.
Livet blir enklare och mer harmoniskt för oss båda.

Inga kommentarer: