tisdag, december 02, 2008

Kreditkort

Jag hatar kreditkort och jag skulle aldrig någonsin få för mig att skaffa och handla på ett sådant.
Never ever.
Jag handlar om och när jag har råd, att ta något på kredit är bara att skjuta bekymren på framtiden.
Jag blir rädd när jag läser om folk som köper dyra tv-apparater, hemmabiosystem och liknande "lyxartiklar" på kredit för att sedan få betala den flera gånger om pga. skyhöga räntor. Har man pengar över kan man handla sånt, har man inte pengar får man låta bli, så enkelt tycker jag faktiskt att det är.

Nåja alla gör ju som de själva vill men för mig finns det liksom inte som ett alternativ.

Därför blir jag lite irriterad när det kommer hem erbjudanden om "förmånliga" kreditkort i brevlådan.
Nu har jag för andra gången på en dryg vecka få erbjudande på kreditkort från samma ställe.
"Om jag skulle ha missat det tidigare erbjudandet"
Dessutom påpekar de att om jag svarar idag så hinner jag få det inom två veckor.
Precis lagom till jul, tääänk så praktiskt, då kan jag ju ut och handla julklappar på kredit!
Betala?
Ja men det behöver jag ju inte göra förrän nästa år, och dit är det ju jääättelänge!

Ja ok, det står inte exakt så, men det går att läsa mellan raderna.

Jag kan tänka mig att det finns folk som nappar på sånt lite extra lätt nu inför julen, som har lite dåligt med pengar och gärna vill ge sina barn en "bra" jul. Som här får en "enkel" lösning nerdimpande i brevlådan (och samtidigt massa extra utgifter att börja det nya året med.)

Jag tycker det är så fult gjort av bolagen.
De står inte bara villiga att knuffa folk över kanten,
de hjälper även till att bära dem upp på avsatsen.

1 kommentar:

Jess sa...

Såg en tråd på FL för några dagar sedan där en kvinna beklagade sig för hon var föräldraledig och hennes man arbetslös och han hade sagt nej till julklappar för de hade inte råd att köpa några i år.

Då ville hon ta ett kreditkort eller två och handla järnet bakom hans rygg och undrade om det var rätt. Helt seriöst alltså.

Man blir mörkrädd ibland...