onsdag, december 03, 2008

Finkänslighet?

Ibland finns det saker jag vill säga men har svårt att få till.
Jag vet liksom inte hur jag ska uttrycka mig för att personen jag pratar med inte ska ta illa upp.
Som det här med oväntade besök.
Om någon har som vana att dyka upp helt apropå och ser det som den naturligaste saken i världen. Någon som själv antagligen tycker att oväntade besök som något väldigt trevligt och välkommet, hur ska man då säga att man gärna vill ha lite förvarning?
En stund, i alla fall 10-15 minuter innan, skulle jag gärna vilja veta att det kommer någon.
När det gäller nära vänner och familj har jag inga problem alls att säga som det är, men när det är någon man inte känner så jättebra... det är svårt att få till det så att det inte missuppfattas.
Jag vill ju inte att personen ska tro att den inte är välkommen, för så är det absolut inte.

1 kommentar:

Jess sa...

Min mamma och jag har en ganska... Äh, vi har egentligen ingen relation. I.a.f. så är hon sur för att en gång kom hon bara hit och ringde på dörren. Vi satt väl och kollade på film eller nåt och öppnade inte förrän jag råkade se att det var hon. Jag sa till henne att inte komma oanmäld, vi vill gärna att man ringer innan och det gäller alla, inte bara henne.

Sedan dess så har hon inte satt sin fot här (skönt!) och säger till alla att hos oss måste man minsann boka tid först :-D

Jag vet att vi pratat om detta tidigare... Men hur kul är det att det bara dyker upp folk när man är sjuk? Sitter naken i soffan och äter pizza eller vad som helst. Lite förvarning skadar ju inte, då är folk jättevälkomna :-)