lördag, maj 10, 2008

Blodgivare

Imorse dunsade länstidningen ner i brevlådan, eftersom vi inte prenumererar på den blev jag lite förvånad men när den ändå kom så kunde jag ju lika gärna bläddra lite.
Jag hamnade på en artikel om sjuksköterskor som donerade blod nu under strejken för att ändå hjälpa till och i förbifarten nämndes det att blodcentralen hade ca 500 blodgivare årligen. Det är ju patetiskt!
Jag vet fortfarande inte om jag kan tro på det, bara 500 blodgivare i en kommun med över 130 000 invånare!
Inte konstigt att det är blodbrist emellanåt!
De 129 500 andra invånarna, är inte de intresserade av att det ska finnas blod om de själva eller någon närstående skulle behöva det?
Jag är medveten om att inte alla kan och får lämna blod, men för de flesta friska människor mellan 18 och 60 år finns det inget hinder. Jag tror att det är många som helt enkelt inte orkar ta sig tid.
Det är 3-4 gånger per år som man lämnar blod, det tar några minuter, det måste det väl ändå vara värt!?!
Är du en av dem som helt enkelt inte orkat ta tag i det ännu? Gör det!
GeBlod.Nu

1 kommentar:

Vickiehickietorian sa...

huuuu, jag vet! men jag har världens sprutskräck! dessutom brukar sjukisarna som ska ta/ge mig sprutor själva bli alldeles nervösa när de ser hur rädd jag är....
jag beundrar dem som gör det men vågar inte själv...