måndag, november 12, 2007

En typisk natt

Lille H har kommit lite snett i dygnsrytmen, han är numera klarvaken och pigg mellan 22 till mellan 03-05 på morgonen, underbart. Själv slutar min kropp fungera ungefär när han blir pigg så det är långt ifrån idealiskt.
R tog honom båda nätterna i helgen vilket var så skönt, jag fick sova!

Annars ser en typisk natt ut ungefär som inatt.

Jag tog över passningen 00.00
Matar lilla H, tog ca en timme, han slumrar till och jag lägger honom i vagnen.
Han börjar gny och skriker efter 10 minuter.
Jag tar upp honom och lägger honom i sängen bredvid mig, han blir arg för att han måste ligga ner och börjar skrika ilsket igen.
Jag halvsätter mig i sängen med benen böjda så att han kan sitta lutad mot dem och titta på mig. Han börjar låta nöjdare och sitter och sparkar och fäktar.
Han börjar låta lite mindre nöjd och trötta mamma uppfattar inte vad som är på gång innan det brakar till i blöjan.
Jag tar upp honom för att gå och byta och inser att blöjan har läckt så det är bajs på ryggen av pyjamasen och på påslakanet.
H blir arg för att han har bajs på ryggen och vi går och byter.
Jag tar av blöjan, tvättar och reser mig för att hämta en till tvättlapp.
H bajsar lite till.
Jag funderar på om man kan spola ner honom i toaletten.
H ger mig ett solskensleende och jag omvärderar genast min nedspolningsidé.
Jag tvättar rent igen och sträcker mig efter en ny blöja.
H passar på att kissa och blir arg för att han får kiss i ansiktet.
Jag tvättar av en nedkissad arg unge och en nedkissad inte helt nöjd mamma och börjar fundera på om min första plan kanske inte var så dum ändå.
Får dåligt samvete för mina elaka tankar och pussar lite på bebisen.
Jag går och hämtar en ny handduk till skötbädden och ett nytt påslakan.
Byter handduken och går in i sovrummet.
Sätter på en ny pyjamas och förklarar för lilla H att han bara måste ligga i vagnen en liten, liten stund medan mamma bäddar rent.
Jag lägger ner honom och börjar bädda.
Han beslutar att mamma nog är lite långsam och skriker lite för att vara säker på att hon snabbar sig.
Vi sätter oss i sängen igen.
Han sprattlar och jollrar glatt och för plötsligt ett något ansträngt uttryck i ansiktet. Denhär gången är jag i alla fall så pass vaken att jag hinner lyfta på honom så att bajset hamnar där det ska.
Vi går och byter blöja igen.
Tillbaka till sovrummet och dags att amma.
Ger näsdroppar för att han ska kunna andas och han blir arg, spottar och fräser och får ut lite snor.
Jag hämtar Minifom droppar för att han inte ska få ont i magen, han blir arg för att maten dröjer och börjar skrika. Sväljer dock snällt dropparna och börjar sen äta glatt, slumrar till, vaknar, äter, slumrar, vaknar i en dryg timme, sen tycker jag att han nog andas lite tyngre och flyttar honom försiktigt till vagnen.
Sätter snabbt som sjutton på mig öronpropparna för att inte höra alla små gnyenden och somnar.
Vaknar en timme senare av att han skriker, men hör och häpna, somnar om igen, det är nog första gången.
Jag somnar och vaknar en halvtimme senare av att jag tappat öronpropparna, famlar efter dem i sängen och hittar den. Ska sätta tillbaka dem och stoppar bestämt in dem i munnen. Får kväljningar av smaken av öronvax, blir arg för att jag är så dum och försöker med öronen istället med bättre resultat.
Somnar om och vaknar av R:s väckarklocka kl.06.
Somnar om, vaknar av H strax efter sju.
Dags för en ny dag...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tänkt tanken minst tusen gånger, och jag hoppas att jag skrivit det till dig: jag är fylld av beundran.

Anonym sa...

Visst är det underbart med bebisar :-D

Anonym sa...

Förlåt förlåt förlåt.
Den här gången är jag nog en kass support... för jag skrattar så jag ligger dubbelvikt här :-)

Du bara måste skriva en bok!