tisdag, september 14, 2010

Valet 2010

Mindre än en vecka till val.
Brevlådan fylls av oönskad valpropaganda från partierna. Jag bläddrar lite och blir förundrad. Tror de verkligen att väljarna är så dumma? Att vi inte fattar att allt som står alltid vinklas för att just de som skrivit det ska framstå som perfekta, och framför allt, att det ska framstå som att hela världen kommer att gå under om ”De Andra” skulle vinna.
”Vi i vårt parti tycker att man ska vara snälla mot djur, och ja, vi vill ju inte säga att De Andra inte gör det, MEN… *talande tystnad*.”
Jaja ok, precis så står det kanske inte, men ni fattar vad jag menar.
För övrigt verkar ”Detta vill vi göra! (om ekonomin tillåter)” Vara valets mest använda fras- från alla håll. Och visst, det är bra att veta vad de vill också. Men det känns som ett effektivt sätt att gardera sig mot att få ouppfyllda vallöften kastade tillbaka i ansiktet om några år.
”Om vårt parti vinner lovar vi att vi ska se till att det blir världsfred! (ja om ekonomin tillåter alltså...)”
Jag var på Maxi och skulle handla förra veckan och tänkte att jag kanske skulle förtidsrösta för att ha det gjort, men så slog det mig att jag faktiskt inte alls var säker på vilka jag skulle rösta på. Alla partier har ju saker som jag verkligen inte alls gillar, och de flesta har i alla fall nåt som jag tycker skulle vara bra. Det får nog bli som vanligt, en antiröst.
Jag röstar alltså på det blocket som jag tycker har minst antal korkade idéer eftersom en röst på dem är en röst som inte faller på blocket där ”Vi ska försöka komma med så många korkade idéer som möjligt” borde stå med i valmanifestet.

Inga kommentarer: