måndag, september 20, 2010

Sverigedemokraterna i riksdagen

Det går inte att låta bli att skriva om det.
Sverige har släppt in sverigedemokraterna i riksdagen, och jag skäms över mitt land.
Sverigedemokraterna är ett i grunden främlingsfientligt parti.
Främlingsfientlighet är rasism.
Sverige har släppt in ett rasistiskt parti i riksdagen, ett parti med rötterna i nynazismen.
Det är fakta som inte går att försköna.
Sverigedemokraterna har några riktigt slipade ledare, ledare som på alla sätt försöker med just detta, att försköna sina egna rasistiska åsikter.
Folk frågar sig vilka de hundratusentals människor i Sverige som röstat på partiet är, jag tror att det finns flera olika kategorier.
Dels de personer som själva är rasister. Öppet eller i smyg.
Dels de som på inte förstår grunderna i sverigedemokraternas politik, de som gått på de förskönande omskrivningarna.
Dels de som röstat på partiet för att ge en känga till de etablerade partierna. Jag kan förstå att man vill visa sitt missnöje, men att göra det på detta sätt kommer jag aldrig att kunna fatta... För det är inte politikerna som kommer att lida mest av att ha sverigedemokraterna i riksdagen.
En åsikt som nu lyfts fram är att man nu måste acceptera och respektera sverigedemokraterna och deras åsikter eftersom 5,7% av befolkningen har valt dem som representanter.
Det kommer jag aldrig att göra.
Även Hitler hade ett massivt stöd på sin tid. Jag kommer aldrig att acceptera de åsikter eller handlingar han stod bakom heller.

När jag gick i högstadiet bjöd skolan in en föreläsare, en äldre man som hade överlevs Hitlers koncentrationsläger. En man som hade sett sin familj utplånas och vänner skjutas framför sina ögon. Det är mer en ett decennium sedan jag hörde honom tala, men jag kommer aldrig att glömma det han berättade.
Året runt åkte han omkring på skolor och talade om vad han varit med om, återupplevde det dag efter dag för att berätta för oss som inte var födda på 30- och 40-talet om vad som hände. För att människor aldrig skulle glömma. För att människor aldrig skulle upprepa samma misstag igen.

Han avslutade sin berättelse om med dessa ord.
- När jag nu tittar ut över er i salen ser jag de flesta av er sitta med alvarliga ansikten, det är ni som kommer se till att det som hände oss aldrig kommer att glömmas bort.
Sen ser jag några sitta med småleenden på läpparna, det är ni som inte har förstått... Jag hoppas att ni kommer göra det en dag.

Idag har 5,7% av svenska folket släppt in ett parti i riksdagen som i grunden har samma människosyn som den som den gamle mannen kämpade för aldrig skulle få fäste igen.
Idag har 5,7% av svenska folket röstat på såna personer som satt och smålog i slutet.
Idag har 5,7% av svenska folket pissat på den den gamle mannen - och på alla andra som någonsin drabbats av rasism och nazism, därför skäms jag fruktansvärt för mitt land.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I princip håller jag med dig, men det duger inte att idiotförklara väljarna. Det är de sju partierna som suttit i riksdagen de senaste mandatperioderna som har krattat manegen åt SD. Detta genom att kväva all debatt om invandring. Det är inte hälsosamt för en demokrati när samtliga partier i en beslutande församling tycker nästan exakt likadant i en fråga där väljarna inte är lika överens. Då uppstår missnöje som partier som SD utnyttjar.

Nej en vettig diskussion om invandring, inklusive kostnader och problem, skulle vara hälsosam. Detta går att göra utan att ta till sig av SD:s vulgära retorik.

/Peter

Miralin sa...

Det som framför allt skulle behöva lyftas fram är integrationspolitiken, för där finns det helt klart del att jobba med. De etablerade partierna har misslyckats kapitalt med detta och visst har just det varit en stor faktor till att det varit möjligt för SD att ta sig in, men jag kommer ändå aldrig förstå hur man kan visa sitt missnöje med det genom att rösta på ett rasistiskt parti.
För att förbättra integrations- och invandringspolitiken genom att ge makt till rasister, det är som att hjälpa någon som håller på att frysa ihjäl genom att tända eld på vederbörande.

Milla sa...

Jag håller med dig fullständigt. Man skämms över att vara svensk. Man vill bära en t-shirt där det står att jag INTE röstade på Sverigedemokraterna!!