tisdag, januari 27, 2009

Avtrubbad

Jag tittade på nyheterna.
Först ett inslag om 3-åriga Robin som ramlat ner från ett staket på dagis och nu ligger på sjukhus.
Jag sitter med en klump i halsen när han ligger och gråter i sängen och känner verkligen som förälder hur det skulle kännas om det var mitt barn.

Sen pratar de om kriget i Gaza och berättar att två människor dödats sedan vapenvilan brytits.
Då sitter jag och bläddrar lite förstrött i Vi i villa.

Är det inte något som är väldigt fel med detta?
Alla barn som dör i kriget då?
Varför sitter jag inte och har en klump i halsen när de pratar om det?
Självklart tycker jag det är fruktansvärt med krig och med alla människor som lider, och jo jag har suttit med klump i halsen ibland när de rapporterat därifrån också.
Jag lider med föräldrar som inte haft det i sin makt att kunna få sina barn i säkerhet.
Men ändå...
Jag är liksom lite avtrubbad.
Är det för att det är "så långt bort" eller är det för att jag hör så mycket om det?
Det borde inte vara så, för även om det är samma rapporter dag efter dag, så är det ju ständigt nya människor som drabbas.

Inga kommentarer: