torsdag, juni 26, 2008

Rosaskimrande och sockersött

Vissa föräldrar får det att låta som att allt alltid är underbart med barn.
Så är det inte. Den som påstår det ljuger.
Det gäller vissa småbarnsföräldrar, men framför allt folk som har barn som nu har blivit lite äldre eller till och med vuxna. Om man pratar med den senare kategorin om saker som är jobbigt möts man av en av följande reaktioner.
Antingen förståelse och sympati, personen talar om de jobbiga stunderna de själva hade och de mins verkligen hur tufft det kunde vara.
Eller så ser de ut som levande frågetecken. Jobbigt, nej men vad jag överdriver. Han är ju så liten, inte är det jobbigt när de är så små!
Jag vet inte hur den senare reaktionen kommer sig, lyckas man glömma bort alla de jobbiga stunderna? Uppstår det små svarta hål över dem som utvidgas mer och mer ju äldre man blir? Kanske är det så.
Sen följer en harang om att jag minsann ska se om några år, då blir det värre. Om jag får höra ”små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer” en gång till så skriker jag. Inte för att jag tror att de ljuger, men kan jag inte få klaga lite bara för att det finns de som har det värre? Det är ju inte så att jag flyger på folk och börjar gnälla, men om någon frågar hur det är, ska jag ljuga och säga att allt är helt fantastiskt om vi har en riktig skitdag?
Det är det folk vill höra, men jag tror att det är bättre att säga som det är. Om fler pratade om att det faktiskt kan vara apjobbigt emellanåt kanske andra skulle våga berätta om sina problem utan att känna sig som en dålig förälder bland alla som verkar leva i rosenskimrande bebislycka 24 timmar om dygnet.

Det är inte alltid roligt att vara mamma, jag tycker att vissa dagar är skitjobbiga.
Jag hatar att byta blöjor när han vrålar och vrider sig som en mask, när det låter som om man höll på att misshandla honom när blöjan ska på. Det är inte roligt.
Jag hatar klumpen som infinner sig i magen när man ska gå ut, när han skriker för full hals medan jag försöker jonglera både honom och allt annat som ska med.
Jag hatar att alltid behöva stressa på toaletten på dagarna. Om han är utanför då blir han ledsen för att mamma försvunnit, eller om han är därinne då kryper han bort och börjar slita i duschrören som sviktar oroväckande under behandlingen. Jag skulle kunna betala bra för en stund i lugn och ro i badrummet, riktigt bra till och med.
Jag hatar att behöva göra alla vardagssysslor hemma halva nätterna för att tiden inte räckt till på dagen.
Jag saknar att inte ha tid för mig själv.
Jag saknar egen tid med R.
Jag saknar att få en sovmorgon ibland.
Jag saknar att kunna försvinna in i en bok en hel dag.
Jag saknar att kunna vara lite spontan, att minsta lilla ärende måste passas in mellan matningar och sovstunder.
Allt är så mycket mer omständigt och tar så mycket längre tid.
Nej att vara förälder är inte alltid underbart och det är en jätteomställning. Det spelar ingen roll hur mycket man förbereder sig, det går liksom inte att förstå förrän den lille väl är där.
Jag är så imponerad av dem som har fler barn, så imponerad. Men man kanske blir mer tålig eftersom?
En sak vill jag be er om, ifall jag när jag blir äldre någonsin kommer att glömma hur jobbigt det kan vara, om jag kommer att bli en av dem som står och tittar på en liten bebis och jollrar att:
”Inte kan väl lilla du vara jobbig, mamma bara ljuger på dig”
Klappa till mig.
Hårt.

6 kommentarer:

Vickiehickietorian sa...

nej det är tufft emellanåt. det hoppas jag att jag aldrig ljugit om...
men fasen helt plötsligt en dag så står man där och kan aldrig få tillbaka den tid vi är i nu.
det kan vara så att det kommit upp en hel massa svart hål som gömmer det braiga också inte bara det dåliga, jobbiga.
visst önskar jag och adde att vi kunde få ha barnvakt en gång för att nån skulle vi vilja träffa våra barn så vi fick en stund till övers utan att planera in det ett halvår i förväg Absolut! men istället vänder vi nog på det.
vilken tur att vi finns till och de finns till för varann just nu. för snart kommer det inte vara så här, de vill snart inte vara hemma alls...
vi får försöka tänka positivt och göra detta till en så härlig resa som det går. och med det säger jag inte att det är jobbigt ibland! för gudars vad jag vill bara sticka emellanåt. skaffa en etta inne i stan och bo helt själv!
samtidigt tror jag att vi som vågar stå för att det är jobbigt har det bästa psyket.det är bättre att säga typ..."jag blev så arg och trött på ungen som aldrig slutade skrika så tillslut ville jag kasta in honom i väggen"
de som vågar säga det.. gör det aldrig!

Vickiehickietorian sa...

gud vilka långa kommentarer jag skriver...

Anonym sa...

ja du, jag är nog inte den som säger att allt är rosa hoppas jag :-)
brukar nästan vara orolig och tänka att folk nog tror att jag inte vill ha mina barn för jag bara gnäller hehe....
Det är som du säger apjobbigt ibland och sen minstingen kom för 1,5 år sen har det varit skittufft på många sätt.
Och nu.... sitter jag här med en klump i magen och tänker att herregud... jag har ingen bebis längre och kommer aldrig att ha igen...STOPPA TIDEN... och jag har redan glömt exakt HUR trött jag var för mindre än ett år sedan då jag var bokstavligen färdig att rymma.
Om tio år minns jag nog det här som en rosenskimrande liten historia där ingen skrek - möjligen protesterade lite sådär smågulligt, alla sov minst åtta timmar per natt och där jag ffa var en perfekt, cool och skitsnygg morsa som alltid gjorde rätt ;-)

Kram på dig och hoppas du inte somnade av mitt långa inlägg.

Miralin sa...

Sara: *fnissar* Hmm... ja det kanske är för artens fortlevnad som de svarta hålen och rosaskimret kommer. Så man inte ska avskräcka sina egna barn från att få egna. Jag är föresten övertygad om att du alltid varit och är cool och skitsnygg, så det så. Kan inte tänka mig någon som ser så bra ut i nerspydd froté som du. ;-) :-D

Miralin sa...

Tack tjejor, jag känner mig lite gladare nu, skönt att få vräka ur sig ibland. :-)

Anonym sa...

Åh vad jag önskar att det där med nerspydd bara var en metafor haha..... herregud vilka kräkisar mina barn varit :-D