söndag, juni 03, 2012

Sätta lite färg på tillvaron, eller i alla fall garderoben

Här borde väl det obligatoriska “oj vad det var länge sen jag skrev och bla bla bla bla...” inlägget komma, men nej.
Jag kastar mig istället rakt in i hetluften med ett fullkomligt vardagligt inlägg om kläder. Jo faktiskt.

Under vintern gjorde jag en ordentlig garderobsutrensning.
En STOR, vilket innebär att allt som inte passade eller inte användes fick åka till secondhandbutik eller klädinsamlingen.
Och det var ju skönt, tills jag insåg att det enda som fanns kvar var min bröllopsklänning, några linnen och t-shirts, en blågul fotbollströja, en morgonrock, en zipperall, några pyjamaser, strumpor och trosor. Och de få kläder som var kvar var i de uppiggande färgerna svart och vitt.
Praktiskt om jag skulle ha jobbat som franskt hembiträde
(på något obskyrt ställe med tanke på bristen av klädesplagg på underkroppen) men nu gör jag ju inte det.
Under vintern har jag köpt nåt plagg här och där så jag klarat mig men så gjorde sommaren ett gästspel för några veckor sedan och oj vad jag stod handfallen och fick lov att ge mig ut på akutshopping. Några reflektioner:
- Det är trevligt att handla och inse att man har flera storlekar mindre kläder än man hade senast man handlade sommarkläder, utbudet blev liksom väldigt mycket större.
- Trots det hittade jag inte mycket som kändes helt rätt, antagligen för att jag inte vet vilken stil jag egentligen har. Hur vet man egentligen det? Ingen som känner mig som tänkte sig på en karriär som personal shopper?
- För att i år få köpa shorts som slutat precis under knäna måste man tydligen vara man.
Är man kvinna förväntas man istället antingen ha shorts som nästan täcker skinkorna, eller som i bästa fall når några centimetrar ner på låret - vilket ändå bara gör att shortsen, ifall man skulle få för sig att råka gå ett par steg, hasar upp och hamnar så att de också nästan täcker rumpan.
Inte riktigt min tekopp om man säger så.

Innan jag började lovade jag mig själv att inte köpa något svart eller vitt.
Det gick jättebra!
I fem sekunder.
Sen skrev jag om reglerna och beslutade att det inte gällde byxor.
Men kolla detta, ändå inte så illa jobbat för fröken svartvit.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Mycket färg där ju :D vad kul att du är tillbaka min fina.. håll dig kvar nu!!!!!

Miralin sa...

I´ll try baby ;)