onsdag, juli 18, 2012

Flytta fokus

Jag har ett konstigt sätt att handskas med jobbiga saker. Ett sätt som jag skäms över.
Jag vet inte hur man borde reagera, men mitt sätt känns inte normalt.
Jag shoppar.

Alltså på nån nivå fattar jag ju att jag försöker skjuta saker ifrån mig, att fokusera på något annat, att slippa ta tag i mina känslor. Men ändå.

Min farmor dog för några veckor sedan -  en timme senare är jag nere på stan och handlar begravningskläder. Hej och hå, tänka på det praktiska, inte känna. Bort, bort, bort.

En anhörig ringer om ett cancerbesked - jag sätter mig vid datorn, handlar gardiner och letar ny soffa. Jo för det måste nog göras. Precis just nu. Det är väldigt viktigt att hitta de rätta höstgardinerna till vardagsrummet. I denna sekund.
Om jag bara lyckas med det kanske allt det jobbiga försvinner.
Eller hur?

2 kommentarer:

Agik sa...

Shopping är ett bra sätt att trösta sig och fly från verkligheten, det finns många sätt som är värre...

Tröstäta är kanske inte farligt, men långt ifrån bra.. Alkohol inte bra alls...

Så, shoppa lite du, det är helt ok i jobbiga lägen!

camilla sa...

Det är helt ok så länge det ligger på en nivå som inte blir som min :) många kramar till dig bästa <3