torsdag, mars 11, 2010

Glasprovning

Jag är ingen vindrickare, inte alls, har tvärtom väldigt svårt för vin. Vitvin kan funka med rödvin är tvärkört.
Igår var jag på glasprovning med Riedelglas.
Riedel utformar sina glas att vara optimala efter en viss druva. Formen på glaset och storleken på öppningen ska göra att aromerna framträder mest fördelaktigt och att vinet ska träffa tungan på rätt ställe så att just den druvan ska träffa rätt smaklökar och smaka så bra det bara kan. Det var helt otroligt vilken skillnad det blev när man provade vinet i deras specialutformade glas jämfört med ett vanligt vinglas. Jag är imponerad. Nån vindrickare blir jag nog aldrig, men om man är en fantast av vin så borde man verkligen testa glasen.

Något jag däremot gillar är rökig singel malt whiskey och kostade faktiskt på mig ett whiskeyglas från Riedel för några månader sen. Det är inte det snyggaste whiskeyglas jag sett - men oj vad det smakar bra att dricka ur det.

Inga kommentarer: