söndag, september 23, 2012

Ytterligheter

När jag ska köpa något vill jag oftast ha så mycket information som möjligt innan jag bestämmer mig. Jag satt och jämförde dammsugare i ett par timmar imorse innan jag kom fram till vilken jag ville ha och åkte för att köpa den. Ett bra beslut visade det sig då säljaren försökte få mig att köpa en annan då min var slut på lagret. Men nej, jag ville inte ha den och kunde motivera varför alltså gav hos sig ganska snabbt. När jag sen inte ville beställa hem en av min modell eftersom det skulle vara billigare att göra det på nätet sänkte hon priset för att matcha nätpriset.
Bra så.
Och ganska  typiskt mig.
Noga övervägda beslut med mycket fakta bakom. That's me.

Sen ibland kan jag vara väldigt otypisk.
Som när jag hängde upp nya höstgardinerna i vardagsrummet, kom fram till att rummet då skulle se bättre ut om jag flyttade en tavla och helt plötsligt då fick en alldels stor och tom vägg. Inte bra.
Googlade "stor tavla med rött i" klickade in på första bästa sida som kom upp, bara för att titta och få lite inspiration, men upptäckte att de hade en väldigt bra rabatt på alla sina tavlor i helgen och 15 minuter senare finner jag mig själv sitta och betala en tavla som jag valt ut efter en snabb genomskumning av alla tusen tavlor de hade. Fast jag bara skulle titta.
Väldigt spontant, väldigt otypiskt.
Antingen blir såna beslut helt fel - eller hur bra som helst.
Nu håller vi tummarna i tre veckor fram till att den levereras och hoppas på det senare.

Inga kommentarer: