tisdag, juni 21, 2011

En keps... och så mycket mer

Jag och Skrutt var inne i en klädbutik idag och mötte en ca 5 år gammal år flicka bland hyllorna. Hon stirra på Skrutt och började sen fnissa hysteriskt.
Sen vände sig mot mig, pekade på honom och frågade:
- Är det en pojke?
- Ja det är han.
- Men han har en FLICKkeps på sig!
- Nej inte alls, det är en keps som passar ALLA barn som gillar Hello Kitty, då spelar ingen roll om man är pojke eller flicka.

Hon blev alldeles tyst, innan det kom ett eftertänksamt:
- Jaha...

Skrutt hörde henne inte, jag kände mig uppgiven, men tyvärr inte förvånad. Varför kan inte alla bara lära sina ungar att det är ok att vara och klä sig som man vill, oavsett kön. Att alla kan ha Spindelmannen, Hello Kitty, Blixten McQueen och fluffiga kaniner - och gärna blanda friskt.
Jag vill inte att Skrutt en dag ska komma hem ska och inte längre vilja ha sin Hello Kitty keps som han fullkomligt älskar, för att någon fått honom att tro att den "bara är för flickor".

Inga kommentarer: