fredag, juni 04, 2010

Magsjukan härskar

Alltså jag vet att jag borde vara ganska glad över att första kräkmagsjukan dröjde 2 år och 8 månader, men det är svårt att se det så när man sitter mitt i eländet.
Och magsjuka i juni? Trodde det var sånt som kom under hösten och vintern...
Lilla Skrutt blir så ledsen när han kräks och tycker det är jätteotäckt. Lilla hjärtat, jag lider så med honom.
Tvättmaskinen har gått i ett kör hela dagen. Det är soffklädseln, kläder, snuttefiltar, vanliga filtar, sängkläder och handdukar. Dessutom har stora vardagsrumsmattan fått en ordentlig skrubbning med skurborste.
Hur länge brukar magsjuka hålla i sig hos barn?

1 kommentar:

Jess sa...

Åh, era stackare... Fast lite lyx att det dröjt så länge ;-) Hur intensivt det är och hur länge det vara beror lite på om det är magsjka eller vinterkräksjuka. Olika virus.

Här är det så att är det magsjuka kräks man (alla andra, inte jag för jag får aldrig magsjuka av någon anledning *peppar peppar*) då och då, 1-5 ggr, i upp till en vecka. Och man är frisk när man inte kräkt eller haft diarré på 48 timmar.

Vid vinterkräksjuka så kräks man (även jag tyvärr) intensivt i ca 12-18 timmar och då pratar vi typ en gång i halvtimmen. Det är inte mycket att göra vid båda virusen mer än att försöka få i vätska och då är allt utom vatten okej eftesom vatten inte innehåller någon energi alls.

Hoppas det kryas på snabbt!